Ιστορίες που μας κάνουν να ελπίζουμε!

Written by gyfantis on . Posted in Γενικά, Δράσεις, Νέα, ΝΕΑ ΤΟΥ ΔΙΚΤΥΟΥ, ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

15ο ΓΕΛ Θεσσαλονίκης. Ένα σχολείο απευθύνεται στην πόλη.  

Το 15ο ΓΕΛ Θεσσαλονίκης, είναι σχολείο ενταγμένο στο εκπαιδευτικό δίκτυο του Κέντρου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Ελευθερίου Κορδελιού Βιώσιμη Πόλη και στο δίκτυο της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής Θεσσαλονίκης ΚΛΙΚ Προστάτευσε το!

 
Το εκπαιδευτικό δίκτυο Βιώσιμη Πόλη έχει στόχο να υποστηρίξει εκείνες τις εκπαιδευτικές προσεγγίσεις που θα επιτρέψουν τους μαθητές να παρατηρήσουν, να κατανοήσουν τη δομή και τις λειτουργίες της πόλης τους, να ερμηνεύσουν κριτικά την ζωή στην πόλη/γειτονιά τους, να γνωρίσουν τους θεσμούς που ρυθμίζουν τις λειτουργίες της πόλης και να ενδυναμωθούν «ως ενεργοί πολίτες» γνωρίζοντας τις αξίες της συμμετοχής στα κοινά.
 
Η Περιβαλλοντική ομάδα του 15ου ΓΕΛ Θεσσαλονίκης στο πλαίσιο του προγράμματος που υλοποίησε τη σχολική χρονιά 2015 – 2016, αφού παρατήρησε και εντόπισε τα προβλήματα που υπάρχουν στη γειτονιά του σχολείου, αποφάσισε να υλοποιήσει μία δράση που θα είχε νόημα για τα ίδια τα παιδιά και την πόλη τους.
 
Το πεζοδρόμιο της Καρόλου Ντηλ, ακριβώς μπροστά στην είσοδο του σχολείου, εδώ και χρόνια νομίμως (υπήρχε σχετική σήμανση), χρησιμοποιούνταν ως παρκινγκ δικύκλων. Ωστόσο οι μηχανές μαζί με άλλες κατασκευές και σκουπίδια έφτασαν να καταλαμβάνουν κάθε εκατοστό ελεύθερου χώρου. Ο χώρος του πεζοδρομίου δεν επιτελούσε πλέον τον ρόλο του ως χώρος για τους διερχόμενους πεζούς, αλλά και η πρόσβαση των μαθητών στην είσοδο του σχολείου είχε γίνει προβληματική.
 
Φωτο: parallaximag.gr/

Η ομάδα διαπίστωσε πως ο σχεδιασμός αυτού του ελεύθερου δημόσιου χώρου που έγινε χρόνια πριν δεν καλύπτει πλέον τις σημερινές ανάγκες όσων τον χρησιμοποιούν και αποφάσισε να δράσει για να αναδείξει: την ανάγκη για ελεύθερο χώρο μπροστά από το σχολείο, την ανάγκη των πεζών να περπατούν πάνω στο πεζοδρόμιο και όχι στο δρόμο, την ανάγκη για ποιοτικό ελεύθερο χώρο.
 
Τον Απρίλιο τα παιδιά κρέμασαν στην είσοδο του σχολείου πανό με το σύνθημα «Σκέψου πριν παρκάρεις – Δικαίωμα και υποχρέωση για μια βιώσιμη πόλη», τοποθέτησαν σε κάθε παρκαρισμένο μηχανάκι ένα ενημερωτικό σημείωμα για τους οδηγούς ενώ παράλληλα ενημέρωσαν τους περαστικούς για τις ανάγκες τις δικές τους και της πόλης. Οι πρώτες αντιδράσεις από τους πολίτες θετικές. Τα μέσα μαζικής επικοινωνίας επίσης αντέδρασαν θετικά προβάλλοντας την πρωτοβουλία:
http://www.typosthes.gr/gr/topika/article/95613/thessaloniki-oi-mathites-fonazoun-skepsou-prin-parkareis-foto-/: Η «κόλαση» στο πεζοδρόμιο της Καρόλου Ντηλ. Θεσσαλονίκη: Οι μαθητές φωνάζουν… σκέψου πριν παρκάρεις! (Από typosthes.gr -10 Απρ 2016)
http://parallaximag.gr/thessaloniki/maties-ston-poli/pano: Τα παιδιά του κέντρου δείχνουν το πώς πρέπει (Από parallaxi – April 7, 2016)
 
 
 
Στη συνέχεια μέσα από εκπαιδευτικές δημοκρατικές διαδικασίες, μετά από έρευνα για τους θεσμούς και τις λειτουργίες τους και αναγνωρίζοντας τις αξίες της συμμετοχής στα κοινά της πόλης τους, αποφάσισαν να προσπάθησαν να ξανασχεδιάσουν το πεζοδρόμιο. Το έκαναν με τη βοήθεια ενός μηχανικού, πατέρα μαθητή. Στο σχεδιασμό δεν έλαβαν υπόψη μόνο τις δικές τους ανάγκες, αλλά και όλους τους άλλους χρήστες του χώρου (πεζούς και οδηγούς μηχανών) και την αισθητική αναβάθμιση του χώρου και κατέθεσαν την πρότασή τους στις υπηρεσίες του Δήμου. Στο μεταξύ το σχολείο έλαβε μια ειδοποίηση για επιβολή προστίμου για την ανάρτηση του πανό στα κάγκελα της εισόδου του σχολείου(!) που ευτυχώς δεν απαιτήθηκε.

Στο μαθητικό συνέδριο του δικτύου Βιώσιμη Πόλη όπου οι μαθητές που συμμετέχουν στο δίκτυο έρχονται οργανωμένα σε επαφή με τους φορείς που ρυθμίζουν την καθημερινότητα της πόλης, συναντήθηκαν με τους εκπροσώπους του Δήμου, οι οποίοι τους προσκάλεσαν να παρουσιάσουν τις θέσεις τους στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Θεσσαλονίκης στις 25/4/2016. Η περιβαλλοντική ομάδα του σχολείου παρουσίασε την καμπάνια της ενάντια στο παρκάρισμα δικύκλων στο πεζοδρόμιο μπροστά στο σχολείο αλλά και την ολοκληρωμένη πρότασή της μαζί με αρχιτεκτονικό σχέδιο για το πώς θα μπορούσαν να συνυπάρξουν μαθητές με δίκυκλα: διαμόρφωση του πεζοδρομίου, παρκάρισμα μόνο ποδηλάτων πάνω σ’ αυτό και δημιουργία θέσεων στάθμευσης για μηχανές σε ειδικές εσοχές μεταξύ του δρόμου και του πεζοδρομίου.

Τον Σεπτέμβριο, οι Τεχνικές Υπηρεσίες του Δήμου ανέλαβαν δράση και υλοποίησαν τα πρώτα μέτρα για την απομάκρυνση των δικύκλων από το πεζοδρόμιο και τη δημιουργία ειδικού χώρου για τη στάθμευση τους πάνω στον δρόμο. Σύντομα δε σύμφωνα με τη δέσμευση των υπηρεσιών θα ξεκινήσει και ο ανασχεδιασμός και η ανάπλαση της αυλής του σχολείου με στόχο το λειτουργικό εκσυγχρονισμό, την αισθητική βελτίωση και τη βιοκλιματική αναβάθμιση.
 
 
 
 
Γράφει η συντονίστρια εκπαιδευτικός «Πρώτη μέρα σήμερα χωρίς μηχανές πάνω στο πεζοδρόμιο. Οι λιγοστές μηχανές που είναι παρκαρισμένες είναι ξεχασμένες από χθες. Οι περαστικοί έλεγαν ότι αυτό είχαν να το δουν και να το ζήσουν 20 χρόνια τώρα. Τα παιδιά τρεμάμενα από τη χαρά τους όταν τελειώσαμε το μεσημέρι έμειναν και το απολάμβαναν για αρκετή ώρα πριν γυρίσουν στο σπίτι τους. Ετοιμάζονται και για άλλα… Τι ικανοποίηση!!»
Τα παιδιά μπροστά στην ανοικτή πλέον διάβαση πεζών, έστειλαν ένα θαυμάσιο «φωτογραφικό ευχαριστώ» στο Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου.
Μπορείτε να φανταστείτε την ατμόσφαιρα;
Εκπαιδευτικοί που δημιουργούν τα κατάλληλα εκπαιδευτικά ερεθίσματα, μαθητές που συμμετέχουν και ως ενεργοί πολίτες προβληματίζονται, προτείνουν μέτρα για την βελτίωση της πόλης τους, γονείς που συνδράμουν την προσπάθεια των παιδιών τους, πολίτες που παίρνουν θέση απέναντι στο τεράστιο ζήτημα της κατάληψης του δημόσιου χώρου στην πόλη μας, υπηρεσίες του Δήμου με αντανακλαστικά που λειτουργούν και παίρνουν το μήνυμα…
 
Τι άλλο να ζητήσει κανείς εκτός από το να γίνεται πάντα αυτό;
Να δίνεται από το σχολείο η ευκαιρία στους μαθητές να ζουν τέτοιες ισχυρές βιωματικές μαθησιακές εμπειρίες συμμετοχής, συνεργασίας και δημιουργικότητας, παρακαταθήκη για το μέλλον τους, στην πορεία της ενδυνάμωσης τους ως «ενεργοί πολίτες» …
 
Να δίνεται από τον Δήμο η δυνατότητα στους μαθητές να συμμετέχουν στον σχεδιασμό της πόλης, λέγοντας την γνώμη τους και τις υπέροχες ιδέες τους για την πόλη στην οποία ζουν….
 
Συγχαρητήρια σε όλους όσους συνέβαλλαν για να συμβεί αυτό!
 
 
Κείμενο: Χρυσούλα Αθανασίου
Φωτογραφίες: Γιούλη Πλατιά
 
Το εκπαιδευτικό δίκτυο Βιώσιμη Πόλη έχει στόχο να υποστηρίξει εκείνες τις εκπαιδευτικές προσεγγίσεις που θα επιτρέψουν τους μαθητές να παρατηρήσουν, να κατανοήσουν τη δομή και τις λειτουργίες της πόλης τους, να ερμηνεύσουν κριτικά την ζωή στην πόλη/γειτονιά τους, να γνωρίσουν τους θεσμούς που ρυθμίζουν τις λειτουργίες της πόλης και να ενδυναμωθούν «ως ενεργοί πολίτες» γνωρίζοντας τις αξίες της συμμετοχής στα κοινά.