H ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΜΑΣ
Περιβαλλοντική Εκπαίδευση και Περιβαλλοντική Παιδεία
Η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση αποτελεί τη μοναδική οργανωμένη εκπαιδευτική διαδικασία στο Εκπαιδευτικό μας Σύστημα που αγωνίζεται μεθοδικά να αναδείξει την πραγματική διάσταση για το περιβάλλον και τη ζωή στους νέους ανθρώπους και σε πολίτες: τη διάσταση της Περιβαλλοντικής Παιδείας.
Από τη μια, η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση: Νόμοι, εγκύκλιοι, υπουργικές αποφάσεις, θεσμικά όργανα, άτομα και ό,τι άλλο υπηρετεί τη λειτουργία της.
Από την άλλη, η Περιβαλλοντική Παιδεία: Τι είναι Περιβαλλοντική Παιδεία; Είναι εύκολο να ορισθεί; Περιβαλλοντική Παιδεία, είναι το «μέγιστο μάθημα», το οποίο δε διδάσκεται, δεδομένου ότι δεν έχει συγκεκριμένο περιεχόμενο και οργανωμένη δομή, ούτε περιέχεται σε βιβλία. Απορρέει, ωστόσο, από τη διδασκαλία ή -πιο σωστά- κατ’ εξοχήν από τη διδασκαλία.
Η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση ως εκπαιδευτική διαδικασία – διδασκαλία, που αντικείμενό της είναι τα περιβάλλοντά μας ως συστήματα-πραγματικότητα με τα χαρακτηριστικά και τις δομές τους, καλλιεργεί και αναδεικνύει την Περιβαλλοντική Παιδεία. Η καλλιέργεια αυτή απορρέει από τη διαδικασία, κατά την οποία μαθητές και δάσκαλοι βρίσκονται σε μία διαρκή αλληλεπίδραση. Αυτή η αλληλεπίδραση πηγάζει από εκείνα τα βάθη, όπου σβήνουν το ατομικό «εγώ» και «εσύ», το εθνικό «εγώ» κι «εσύ», το θρησκευτικό «εγώ» κι «εσύ», το φυλετικό «εγώ» κι «εσύ», το «εγώ» και η φύση. Όλα τα «εγώ» κι «εσύ» που χωρίζουν τους ανθρώπους. Αναδεικνύεται έτσι η ταυτότητα της ζωής που ενώνει τον κόσμο και καλλιεργούνται οι αξίες που ορίζουν τις ανθρώπινες δράσεις, τις επιλογές και τις αποφάσεις για τον κόσμο και τα πράγματα.
Με αυτές τις σκέψεις, στο Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Ελευθερίου – Κορδελιού προσπαθούμε:
- Να αναπτύξουμε τις παιδαγωγικές – διδακτικές διεργασίες, που θα ερμηνεύουν κριτικά τη σχέση των ανθρώπινων κοινωνιών με τη φύση και τον άνθρωπο.
- Να διαπλάσσουμε παιδαγωγικούς – διδακτικούς όρους και συνθήκες, που θα δημιουργούν αυτόνομες και αυτοσυνείδητες προσωπικότητες, ικανές να πραγματεύονται τις ανάγκες και τις προσδοκίες τους στη βάση της αλληλεγγύης, του δικαίου, της ηθικής.
- Να εφαρμόσουμε διαλογικές διεργασίες της γνώσης σε τοπικό, εθνικό, διεθνές επίπεδο.
- Να συνδέσουμε την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση – Αγωγή με το όραμα για μια άλλου είδους σχέση των ανθρώπινων κοινωνιών με τη φύση και τον άνθρωπο, μια σχέση που θα οικοδομείται και θα οικοδομεί στη βάση της συνύπαρξης με τους «άλλους».
- Να υπερβούμε την κοινωνία που αντιγράφει, αναπαράγει και υπηρετεί τον καταναλωτισμό και την αγορά εργασίας.
- Να αναδείξουμε τις έννοιες βιωσιμότητα και αειφορία ως ποιοτικά στοιχεία της καθημερινής μας ζωής, σε σχέση τόσο με τις διεργασίες της φύσης όσο και με την κοινωνία.
- Για την παιδεία που ενεργοποιεί τους νέους ανθρώπους, τους βοηθά να κατακτήσουν νέες μορφές λόγου και κριτικής σκέψης και προωθεί τη συνεργασία με φορείς και πολίτες.
- Για τους νέους, για τους /τις συναδέλφους εκπαιδευτικούς, που δημιουργούν και μοιράζονται τη δημιουργία τους με τους συνανθρώπους τους.
- Για τον άνθρωπο που θα παρέμβει προληπτικά, διορθωτικά και βελτιωτικά στα καταστροφικά γεγονότα, που ήδη έχουν συντελεστεί.
- να κατανοήσουν το «τι και το πώς» της πραγματικής κατάστασης, του γεγονότος, του φαινομένου και να αναπτύξουν την περιγραφική διάσταση του «λόγου» τους, μέσα από το πεδίο των εμπειριών τους.
- να αναπτύξουν την κριτικά ερμηνευτική διάσταση, «γιατί είναι έτσι και όχι αλλιώς», συζητώντας για τις ανθρώπινες δράσεις που έχουν σχέση με την παραγωγική διαδικασία, τη διαχείριση των συστημάτων και των κοινωνικών σχηματισμών.
- να προβληματιστούν γύρω από τη βιωσιμότητα του περιβάλλοντος που μελετούμε, λαμβάνοντας υπόψη θέματα αναγκών, προσδοκιών, και αλληλεγγύης για τους συνανθρώπους μας και ιδιαίτερα για τις επόμενες γενιές.
- να εκφράσουν τον λόγο τους, τις προσδοκίες, τις επιλογές και τις αποφάσεις τους για το παρόν και το μέλλον.
- θα κατανοήσουν ότι το περιβάλλον, μέσα στο οποίο ζουν, επηρεάζεται από τις αποφάσεις και τις επιλογές του ανθρώπου και για το λόγο αυτό μπορεί να γίνει και διαφορετικό.
- θα γίνουν ικανοί /ες να εκφράζουν σκέψεις και συναισθήματα για τα δημιουργήματα των σύγχρονων ανθρώπινων κοινωνιών.
- θα εξοικειωθούν με τις συνεργατικές διαδικασίες, που θα μπορούσαν να οδηγήσουν τις ανθρώπινες κοινωνίες σε δημιουργήματα περισσότερο «συμβιωτικά».
- θα προσεγγίσουν κριτικά τη σύγχρονη περιβαλλοντική πραγματικότητα και θα καλλιεργήσουν την κριτική στάση απέναντι στις κοινωνικές δομές, τους κοινωνικούς θεσμούς, τους αποφασίζοντες και τους σχεδιάζοντες, σε τοπικό, εθνικό και παγκόσμιο επίπεδο.
- θα καλλιεργήσουν αξίες που αναδεικνύουν και προωθούν τη βιωσιμότητα των συστημάτων, μέσα στα οποία υπάρχουμε και λειτουργούμε ως άτομα και ως κοινωνία.
- Συνειδητοποίηση: Το περιβάλλον ως σύστημα του πλέγματος άνθρωπος – φύση – κοινωνία.
- Γνώσεις: Έννοιες, συνέπειες ανθρώπινων δραστηριοτήτων, περιβαλλοντικά προβλήματα, μέτρα προστασίας
- Στάσεις – Αξίες: Τρόπος σκέψης, εκτίμηση, ενδιαφέρον, φροντίδα, σεβασμός
- Ικανότητες και δεξιότητες: Αναγνώριση, ανάλυση, έρευνα, μελέτη, συνεργασία, επικοινωνία
- Συμμετοχή – Δράση