Πρόσκληση σχολείων για συμμετοχή στα εκπαιδευτικά προγράμματα του ΚΠΕ Ελευθερίου Κορδελιού & Βερτίσκου

Written by gyfantis on . Posted in Δράσεις, Νέα, ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

Το ΚΠΕ/ΚΕΠΕΑ Ελευθερίου Κορδελιού & Βερτίσκου προγραμματίζει την υλοποίηση δια ζώσης και διαδικτυακών εξ αποστάσεως εκπαιδευτικών προγραμμάτων για την περίοδο Οκτωβρίου – Δεκεμβρίου 2022, για τις σχολικές ομάδες της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης.

Καλούμε τις/τους εκπαιδευτικούς που ενδιαφέρονται να υλοποιήσουν με το τμήμα τους ένα από τα παρακάτω εκπαιδευτικά προγράμματα, να υποβάλλουν την αίτηση τους ηλεκτρονικά στη διεύθυνση https://tinyurl.com/schoolvisits2022 μέχρι τη Δευτέρα 26 Σεπτεμβρίου 2022.  

Τα δια ζώσης προγράμματα του ΚΠΕ/ΚΕΠΕΑ είναι ημερήσια και υλοποιούνται από τις 8:30 έως τις 13:00 και τα διαδικτυακά είναι διάρκειας 3 διδακτικών ωρών. Ο αριθμός των μαθητριών/τών του σχολικού τμήματος που θα συμμετάσχει στο πρόγραμμα δε μπορεί να υπερβαίνει τα 30 άτομα.

Η ημερομηνία της δια ζώσης επίσκεψης ή της διαδικτυακής συνάντησης θα οριστεί μετά από επικοινωνία του ΚΠΕ/ΚΕΠΕΑ Ελευθερίου Κορδελιού & Βερτίσκου με το σχολείο.

Τα προγράμματα που θα υλοποιηθούν την παραπάνω περίοδο είναι τα ακόλουθα:

α/αΤίτλος ΠρογράμματοςΑ/θμιαΒ/θμια
ΝήπιαΑΒΓΔΕΣτΓυμνάσιοΛύκειο
ΑΒΓΑΒΓ
1Μαθαίνω για την κλιματική αλλαγή παίζοντας xxxxxxxxxx
2Θεσσαλονίκη Βιώσιμη πόλη xxxxxxxx
3Ενεργός πολίτης στη γειτονιά μου, το Ελευθέριο xxxxxxxxxxx
4Ενεργός πολίτης στη γειτονιά μου, το Ντεπώ xxxxxxxx
5Ενεργός πολίτης στη γειτονιά του σχολείου μουxxxxxxxx
6Αστικό πράσινο - Αστικές καλλιέργειεςxxxxxxxx
7Σκουπίδια για πέταμα; Όχι ευχαριστώ!xxxxxxxxxx
8Λειψυδρία στη Νεροχώραxxxxx
9Ζωή με πλαστικό ή χωρίς; (Διαδικτυακό)xxxx
10Το κλίμα αλλάζει! Εμείς; (Διαδικτυακό)xxxxxxxx

Όροι συμμετοχής

Στα δια ζώσης προγράμματα του ΚΠΕ/ΚΕΠΕΑ θα ισχύσουν όλα τα υγειονομικά μέτρα που προβλέπονται για τις σχολικές μονάδες την αντίστοιχη περίοδο, την τήρηση των οποίων αναλαμβάνουν οι εκπαιδευτικοί του τμήματος.

Οι ενδιαφερόμενες/οι εκπαιδευτικοί παρακαλούνται να αποστέλλουν ηλεκτρονικά στο ΚΠΕ/ΚΕΠΕΑ συμπληρωμένη τη φόρμα αίτησης συμμετοχής.

Σε περίπτωση που ο αριθμός των αιτήσεων είναι μεγάλος θα δοθεί προτεραιότητα σε σχολικά τμήματα που:

  • βρίσκονται στα όρια του Δήμου Κορδελιού Ευόσμου
  • δεν υλοποίησαν προγράμματα του ΚΠΕ/ΚΕΠΕΑ τα δυο προηγούμενα σχολικά έτη.

Επισημαίνεται ότι θα ακολουθήσει και δεύτερη περίοδος υλοποίησης των προγραμμάτων, μετά από την έκδοση σχετικής εγκυκλίου του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων.

Η δράση υλοποιείται στο πλαίσιο της στο πλαίσιο της Πράξης “Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (ΚΕΠΕΑ) – Περιβαλλοντική Εκπαίδευση (Β’ κύκλος)”, το οποίο υλοποιείται μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» με τη συγχρηματοδότηση της Ελλάδας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Σύντομη περιγραφή των προγραμμάτων που θα υλοποιηθούν αυτή την περίοδο

1. Μαθαίνω για την κλιματική αλλαγή παίζοντας

Κατάλληλο για μαθήτριες/τές: Γ΄, Δ΄, Ε΄ & Στ΄ Δημοτικού, Γυμνασίου, Λυκείου με ανάλογες προσαρμογές στο περιεχόμενο ανάλογα με τη βαθμίδα

Χώρος υλοποίησης: Στους χώρους και στην αυλή του ΚΠΕ/ΚΕΠΕΑ στο Ελευθέριο Κορδελιό.

Περιγραφή: Μέσα από μια σειρά παιχνιδιών στα οποία συμμετέχουν οι μαθήτριες/μαθητές, σε συνθήκες προσομοίωσης εξετάζουν ζητήματα που σχετίζονται με το φαινόμενο του θερμοκηπίου, τα αίτια, τις επιπτώσεις και τους τρόπους μετριασμού και αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής.

To ΚΕΠΕΑ διατηρεί την ιστοσελίδα «Εκπαιδευτικά παιχνίδια για την Κλιματική Αλλαγή» στην οποία μπορείτε να βρείτε πλούσιο εκπαιδευτικό υλικό για το θέμα. Παράλληλα έχει δημιουργηθεί για χρήση στο πλαίσιο των εργαστηρίων δεξιοτήτων ομότιτλο εκπαιδευτικό υλικό που μπορείτε να δείτε Δράση: Προγράμματα & Εφαρμογές Εργαστηρίων από την Πιλοτική Εφαρμογή & Νέες προτάσεις 2021 (iep.edu.gr) στην Κατηγορία ΝΕΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ 2021.

2. Θεσσαλονίκη Βιώσιμη Πόλη

Κατάλληλο για μαθήτριες/τές: Ε΄ & Στ΄ Δημοτικού, Γυμνασίου, Λυκείου με ανάλογες προσαρμογές στο περιεχόμενο ανάλογα με τη βαθμίδα.

Χώρος υλοποίησης: Στον Λευκό Πύργο, τους δρόμους και τις πλατείες του κέντρου της πόλης. Συνάντηση έξω από τον Λευκό Πύργο.

Περιγραφή: Το πρόγραμμα ξεκινά από το ιστορικό παρελθόν της πόλης μέσα στο Λευκό Πύργο και φτάνει στο σήμερα και την καθημερινότητα των κατοίκων. Στη διάρκεια μιας διαδρομής στο κέντρο της πόλης, κοντά στον Λευκό Πύργο, οι μαθήτριες/ές παρατηρούν την καθημερινή ζωή μέσα από την κριτική ματιά του πολίτη που ενδιαφέρεται να βελτιώσει το περιβάλλον της πόλης του. Το σύστημα της πόλης προσεγγίζεται ολιστικά μέσα από στοιχεία του φυσικού, οικονομικού, κοινωνικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος.

Προσφέρεται και στα Αγγλικά. Η είσοδος στον Λευκό Πύργο πραγματοποιείται εφόσον  τα υγειονομικά πρωτόκολλα το επιτρέπουν.

Το πλήρες εκπαιδευτικό υλικό στο οποίο βασίζεται το πρόγραμμα εδώ. Επιπλέον πληροφορίες για το πρόγραμμα εδω.

3. Ενεργός πολίτης στη γειτονιά μου, το Ελευθέριο

Κατάλληλο για μαθήτριες/τές: Β΄, Γ΄, Δ΄, Ε΄ & Στ΄ Δημοτικού, Γυμνασίου, Λυκείου με ανάλογες προσαρμογές στο περιεχόμενο ανάλογα με τη βαθμίδα.

Χώρος υλοποίησης: Στο ΚΠΕ/ΚΕΠΕΑ και στη γειτονιά του, το Ελευθέριο Κορδελιό.

Περιγραφή: Ένα πρόγραμμα για την αστική βιωσιμότητα και τον ενεργό πολίτη. Στη διάρκεια ενός περιβαλλοντικού μονοπατιού στον αστικό ιστό, εξετάζονται ζητήματα καθημερινότητας και ποιότητας ζωής στις γειτονιές που ζούμε και συζητείται ο ρόλος των πολιτών στη βελτίωση τους. Θίγονται ζητήματα μετακίνησης, ελεύθερων χώρων, πρασίνου, προσβασιμότητας, καθαριότητας και της λειτουργίας των θεσμών που διαχειρίζονται τα θέματα αυτά. Αναζητούνται τα χαρακτηριστικά των βιώσιμων πόλεων και συζητούνται πιθανές δράσεις για τη βελτίωση της γειτονιάς.

Το πλήρες εκπαιδευτικό υλικό στο οποίο βασίζεται το πρόγραμμα εδώ. Επιπλέον πληροφορίες για το πρόγραμμα εδω.

4. Ενεργός πολίτης στη γειτονιά μου, το Ντεπώ

Κατάλληλο για μαθήτριες/τές: Ε΄ & Στ΄ Δημοτικού, Γυμνασίου, Λυκείου με ανάλογες προσαρμογές στο περιεχόμενο ανάλογα με τη βαθμίδα.

Χώρος υλοποίησης: Στην περιοχή του Ντεπώ στην Ανατολική Θεσσαλονίκη. Συνάντηση στο Βαφοπούλειο Πνευματικό Κέντρο.

Περιγραφή: Ένα πρόγραμμα για την αστική βιωσιμότητα και τον ενεργό πολίτη που υλοποιείται στη γειτονιά του Ντεπώ. Ακολουθώντας μια περιβαλλοντική διαδρομή πλούσια σε εικόνες και ερεθίσματα παρατηρούμε και καταγράφουμε στοιχεία της γειτονιάς του Ντεπώ, τα κτίρια, τους χώρους πρασίνου, τις οικονομικές δραστηριότητες, τη μετακίνηση, τους θεσμούς και τους φορείς που λειτουργούν. Σε συγκεκριμένες στάσεις, εμβαθύνουμε θεματικά και θέτουμε κριτικά ερωτήματα στους μαθητές. Μέσα από την αξιοποίηση των παρατηρήσεων – εμπειριών τους τα παιδιά συζητούν και αναζητούν τις αρχές που πρέπει να χαρακτηρίζουν μια βιώσιμη πόλη και τους ενεργούς πολίτες της. Υλοποιείται σε συνεργασία με το Βαφοπούλειο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Θεσσαλονίκης.

Το πλήρες εκπαιδευτικό υλικό στο οποίο βασίζεται το πρόγραμμα εδώ. Επιπλέον πληροφορίες για το πρόγραμμα εδω.

5. Ενεργός πολίτης στη γειτονιά του σχολείου μου

Κατάλληλο για μαθήτριες/τές: Ε΄ & Στ΄ Δημοτικού, Γυμνασίου, Λυκείου με ανάλογες προσαρμογές στο περιεχόμενο ανάλογα με τη βαθμίδα.

Χώρος υλοποίησης: Στη γειτονιά του σχολείου σας.

Περιγραφή: Ένα πρόγραμμα για την αστική βιωσιμότητα και τον ενεργό πολίτη που υλοποιείται στη γειτονιά του σχολείου σας. Αξιοποιώντας τη μεθοδολογία του περιβαλλοντικού μονοπατιού επιδιώκουμε να αναδείξουμε ζητήματα καθημερινότητας και ποιότητας ζωής στις γειτονιές που ζούμε και τον ρόλο που μπορούν να έχουν οι πολίτες στη βελτίωσή τους.

6. Σκουπίδια για πέταμα; Όχι ευχαριστώ!

Κατάλληλο για μαθήτριες/τές: Νηπιαγωγείου, Δημοτικού και Γυμνασίου με ανάλογες προσαρμογές στο περιεχόμενο ανάλογα με τη βαθμίδα.

Χώρος υλοποίησης: Στους χώρους του ΚΠΕ/ΚΕΠΕΑ στο Ελευθέριο Κορδελιό.

Περιγραφή: Εξετάζεται η συμπεριφορά των πολιτών όσον αφορά στα απορρίμματά τους, οι επιπτώσεις της υπερκατανάλωσης, η χρήση του πλαστικού, η λειτουργία των θεσμών που διαχειρίζονται τα απορρίμματα και αναζητούνται οι τρόποι ατομικής και συλλογικής αλλαγής συμπεριφοράς για ένα περιβάλλον με λιγότερα σκουπίδια.

Επιπλέον πληροφορίες για το πρόγραμμα εδω.

7. Λειψυδρία στη Νεροχώρα

Κατάλληλο για μαθήτριες/τές: Νηπιαγωγείου, Α΄, Β΄, Γ΄ & Δ΄ Δημοτικού.

Χώρος υλοποίησης: Στους χώρους του ΚΠΕ/ΚΕΠΕΑ στο Ελευθέριο Κορδελιό.

Περιγραφή: Μέσα από μία δραματοποιημένη ιστορία θίγονται θέματα χρήσης του νερού, των φορέων που το διαχειρίζονται και της ανάπτυξης αξιών για τη χρήση του. Περιλαμβάνει την αφήγηση μιας ιστορίας με την συνοδεία εικόνων, μουσικής και σκηνικών αντικειμένων. Εμπλουτίζεται με ερωτήσεις και δραστηριότητες που δίνουν αφορμές για προβληματισμό και δράση στα θέματα που παρουσιάζονται. Κύριοι στόχοι του προγράμματος είναι η αλλαγή της συμπεριφοράς των παιδιών στη χρήση του νερού και η ανάπτυξη θετικής στάσης για το ρόλο του ενεργού πολίτη, με τη δημιουργία βιωματικών εμπειριών σε συνθήκες προσομοίωσης της πραγματικότητας.

Το πλήρες εκπαιδευτικό υλικό στο οποίο βασίζεται το πρόγραμμα εδώ και εδώ. Επιπλέον πληροφορίες για το πρόγραμμα εδω.

8. Ζωή με πλαστικό ή χωρίς; (διαδικτυακό, σύγχρονο εξ αποστάσεως)

Διάρκεια: 3 διδακτικές ώρες με ανάλογα διαλείμματα.

Κατάλληλο για μαθήτριες/τές: Γ΄, Δ΄, Ε΄ & Στ΄ Δημοτικού.

Προϋποθέσεις: Το πρόγραμμα υλοποιείται μέσω της πλατφόρμας Webex του ΥΠΑΙΘ. Οι μαθήτριες/τές συμμετέχουν από την αίθουσα τους, που διαθέτει οθόνη προβολής, υπολογιστή με ηχεία, κάμερα και μικρόφωνο. Ο/Η εκπαιδευτικός καλείται να διαμεσολαβήσει ανάμεσα στους εκπαιδευτικούς του ΚΠΕ/ΚΕΠΕΑ και τα παιδιά εφόσον χρειάζεται.

Περιγραφή: Διδακτικές παρεμβάσεις και δραστηριότητες για τη χρήση του πλαστικού, τη ρύπανση από τα πλαστικά, τις επιπτώσεις τους και τους τρόπους περιορισμού της χρήσης τους. Επιδίωξη του προγράμματος είναι ο προβληματισμός και η αλλαγή της συμπεριφοράς και της στάσης των συμμετεχόντων στη χρήση των πλαστικών. Οι εκπαιδευτικές δραστηριότητες έχουν σχεδιαστεί με τρόπο που βοηθά την ομαδική εργασία, την κριτική σκέψη, την επικοινωνία και τη δημιουργικότητα των μαθητών.

Επιπλέον πληροφορίες για το πρόγραμμα εδώ.

9. Το κλίμα αλλάζει! Εμείς; (διαδικτυακό, σύγχρονο εξ αποστάσεως)

Διάρκεια: 3 διδακτικές ώρες με ανάλογα διαλείμματα.

Κατάλληλο για μαθήτριες/τές: Ε΄ & Στ΄ Δημοτικού, Γυμνασίου, Λυκείου με ανάλογες προσαρμογές στο περιεχόμενο ανάλογα με τη βαθμίδα.

Προϋποθέσεις: Το πρόγραμμα υλοποιείται μέσω της πλατφόρμας Webex του ΥΠΑΙΘ. Οι μαθήτριες/τές συμμετέχουν από την αίθουσα τους, που διαθέτει οθόνη προβολής, υπολογιστή με ηχεία, κάμερα και μικρόφωνο. Ο/Η εκπαιδευτικός καλείται να διαμεσολαβήσει ανάμεσα στους εκπαιδευτικούς του ΚΠΕ/ΚΕΠΕΑ και τα παιδιά εφόσον χρειάζεται.

Περιγραφή: Διδακτικές παρεμβάσεις και δραστηριότητες για την κλιματική αλλαγή, τις αιτίες, τα αποτελέσματα της και τους τρόπους αντιμετώπισης της. Επιδίωξη του προγράμματος είναι ο προβληματισμός και η αλλαγή της συμπεριφοράς και της στάσης των συμμετεχόντων για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής. Οι εκπαιδευτικές δραστηριότητες έχουν σχεδιαστεί με τρόπο που βοηθά την ομαδική εργασία, την κριτική σκέψη, την επικοινωνία και τη δημιουργικότητα των μαθητών.

Επιπλέον πληροφορίες για το πρόγραμμα εδω.

10. Αστικό πράσινο – Αστικές καλλιέργειες

Κατάλληλο για μαθήτριες/τές: Ε΄ & Στ΄ Δημοτικού, Γυμνασίου, Λυκείου με ανάλογες προσαρμογές στο περιεχόμενο ανάλογα με τη βαθμίδα.

Χώρος υλοποίησης:  Το πρόγραμμα υλοποιείται στην περιοχή του Καυταντζογλείου (πάρκο Κατσιμίδη & Αγ. Δημητρίου, κήπος γειτονιάς kipos3, δημοτικός οπωρώνας και αμπελώνας, ρέμα Δόξας).

Περιγραφή: Το πρόγραμμα εστιάζει στους δημόσιους χώρους πρασίνου της Θεσσαλονίκης, μιας πόλης με πολύ μικρό ποσοστό πρασίνου. Οι συμμετέχοντες/ουσες παρατηρούν και καταγράφουν τις υποδομές και τις χρήσεις των χώρων πρασίνου, στοιχεία της πανίδας και της χλωρίδας αλλά και τις αστικές καλλιέργειες και το δημοτικό αμπελώνα και οπωρώνα. Εξοικειώνονται με τους διαφορετικούς τύπους πράσινου στην πόλη, τους θεσμούς που διαχειρίζονται το πράσινο και εκφράζουν τις προσδοκίες τους για μια πόλη με περισσότερο πράσινο και καλύτερη ποιότητα ζωής.

Επιπλέον πληροφορίες για το πρόγραμμα εδω.