Δεύτερη επίσκεψη σε Κέντρα Υπαίθριας Εκπαίδευσης στην Καταλονία

Written by gyfantis on . Posted in ERASMUS+, Δράσεις, Νέα, ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

Αναφορά δεύτερης κινητικότητας (2ος/2020) του ΚΠΕ ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ ΚΟΡΔΕΛΙΟΥ & ΒΕΡΤΙΣΚΟΥ στο πλαίσιο του Σχεδίου Κινητικότητας ΚΑ104 με κωδικό αριθμό 2019-1-EL01-KA104-062067

Στο πλαίσιο του προγράμματος ERASMUS+ και συγκεκριμένα του Σχεδίου Κινητικότητας ΚΑ104 με τίτλο «Ενισχύοντας την Εκπαίδευση Εκτός Τάξης για την Αειφορία στην Πόλη» και κωδικό αριθμό 2019-1-EL01-KA104-062067 που υλοποιεί το ΚΠΕ Ελευθερίου Κορδελιού & Βερτίσκου, πραγματοποιήθηκε στις 16-22/2/2020 η δεύτερη κινητικότητα που αφορούσε επίσκεψη επιτόπιας παρακολούθησης εργασίας (jobshadowing) εκπαιδευτικών του ΚΠΕ Ελευθερίου Κορδελιού & Βερτίσκου στο Camp d’ Aprenentatge d’ Empúries και άλλα αντίστοιχα κέντρα εκπαίδευσης της Καταλονίας. Στην κινητικότητα συμμετείχε η Νικολέτα Ριφάκη, Αναπληρώτρια Υπεύθυνη του ΚΠΕ.

Στόχος της συγκεκριμένης κινητικότητας ήταν η διεύρυνση της επικοινωνίας και συνεργασίας με τα Camp d’ Aprenentatge (CdA) (Κέντρα Υπαίθριας Εκπαίδευσης) της Καταλονίας σε συνέχεια της πρώτης κινητικότητας και η ανταλλαγή εμπειριών και μεθοδολογιών για την Εκπαίδευση Εκτός Τάξης και την Εκπαίδευση για την Αειφορία στην Πόλη.

Πληροφορίες σχετικά με την οργάνωση και τον τρόπο λειτουργίας των Camp d’ Aprenentatge (CdA) (Κέντρα Υπαίθριας Εκπαίδευσης) της Καταλονίας μπορείτε να δείτε στην αναφορά της πρώτης κινητικότητας.

Το ημερολόγιο της επίσκεψης

Κυριακή 16-2-2020: Αναχώρηση από Θεσσαλονίκη και άφιξη στη Βαρκελώνη μέσω Φρανκφούρτης.

Δευτέρα 17-2-2020: Συμμετοχή σε ημερίδα των CdA της Καταλονίας στη Βαρκελώνη

Συμμετοχή σε ημερίδα που οργανώθηκε από τη την Τοπική Κυβέρνηση της Καταλονίας, Τμήμα Εκπαίδευσης, Γενική Διεύθυνση Καινοτομίας, Έρευνας και Ψηφιακού Πολιτισμού.

Η ημερίδα πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα 17-02-2020 και ώρες 10.00 – 14.00 στο Fundacio Tapies που είναι Ίδρυμα – Μουσείο Τέχνης αφιερωμένο στον εικαστικό Tapies.

Στην ημερίδα συμμετείχαν όλα τα μέλη και των 15 Camp d’ Aprenentatge (CdA) (Κέντρα Υπαίθριας Εκπαίδευσης) της Καταλονίας όπως επίσης και οι δύο προϊστάμενοι από το Τμήμα Εκπαίδευσης της Τοπικής Κυβέρνησης, συνολικά 50 άτομα.

Όλα τα μέλη των CdA συναντιούνται περίπου κάθε έξι εβδομάδες στη Βαρκελώνη, επιμορφώνονται και ανταλλάσσουν καλές πρακτικές όσον αφορά θέματα της αρμοδιότητάς τους. Οι συναντήσεις γίνονται σε διάφορους πολιτιστικούς χώρους ώστε να δίνεται η ευκαιρία στους εκπαιδευτικούς να τους γνωρίσουν. Ομιλητές είναι συνήθως Πανεπιστημιακοί ή άλλοι ειδικοί που σχετίζονται με το αντικείμενο των CdA. Οργανώνονται από την Τοπική Κυβέρνηση και καλύπτονται τα έξοδα μετακίνησης των εκπαιδευτικών μελών των CdA.

Στη συγκεκριμένη ημερίδα παρουσιάστηκε από τη Νικολέτα Ριφάκη εκπαιδευτικό του Κέντρου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Ελευθερίου Κορδελιού και Βερτίσκου ο θεσμός των ΚΠΕ στην Ελλάδα και ειδικότερα τα προγράμματα και οι εκπαιδευτικές δράσεις του συγκεκριμένου ΚΠΕ. Μετά την παρουσίαση ακολούθησε συζήτηση με στόχο να διερευνηθούν ομοιότητες και διαφορές μεταξύ ΚΠΕ και CdA αλλά και πιθανότητες συνεργασίας μεταξύ Ελλάδας και Καταλονίας. Τη συζήτηση συντόνισε ο Διευθυντής του CdA d’ Empuries, Eusebi Aynesa Prat.

Το ενδιαφέρον από τους εκπαιδευτικούς των CdA της Καταλονίας για τα ΚΠΕ της Ελλάδας ήταν πολύ μεγάλο καθώς υπάρχει πολύ μεγάλη αντιστοιχία στο αντικείμενο εργασίας. Τόσο τα Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης της Ελλάδας όσο και τα CdA (Κέντρα Υπαίθριας Εκπαίδευσης) της Καταλονίας υλοποιούν επιμορφωτικά προγράμματα με μαθητές που σχετίζονται με το περιβάλλον που έχει την έδρα το κάθε Κέντρο. Στην Ελλάδα λειτουργούν 53 ΚΠΕ ενώ CdA υπάρχουν 15 στην Καταλονία και 1 στη Μαγιόρκα. Στην υπόλοιπη Ισπανία δεν υπάρχει αντίστοιχος θεσμός. Στην Καταλονία τα προγράμματα που υλοποιούν έχουν μεγαλύτερη σύνδεση με το αναλυτικό πρόγραμμα του σχολείου ενώ στην Ελλάδα με το Πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης που υλοποιούν τα παιδιά στο σχολείο τους. Όλα τα CdA έχουν ξενώνες φιλοξενίας και υλοποιούν κυρίως πολυήμερα προγράμματα (2-5 ημέρες) ενώ στη Ελλάδα ορισμένα ΚΠΕ έχουν εστίες για φιλοξενία και τα προγράμματα είναι κυρίως μονοήμερα και λιγότερο διήμερα ή τριήμερα. Τα ΚΠΕ συντονίζουν Τοπικά, Περιφερειακά και Εθνικά Δίκτυα με σχολεία ενώ τα CdA κατά περίπτωση κάποια Τοπικά Δίκτυα. Επίσης τα ΚΠΕ οργανώνουν πολλές δράσεις με μαθητές κάτι που δεν γίνεται στην Καταλονία. Στην Ελλάδα τα ΚΠΕ έχουν σημαντικό ρόλο στην επιμόρφωση των εκπαιδευτικών και οργανώνουν πολλά σεμινάρια που απευθύνονται σε εκπαιδευτικούς τόσο της περιφερειακής τους ενότητας όσο και από όλη την Ελλάδα ενώ τα CdA δεν ασχολούνται με την επιμόρφωση εκπαιδευτικών, αν και είναι επιθυμία τους να ασχοληθούν με αυτή.  

Τρίτη 18-2-2020: Επίσκεψη στο CdA d’ Empúries

A. Συνάντηση με τους τρεις εκπαιδευτικούς του CdA d’ Empúries. O Eusebi Aynesa Prat, Υπεύθυνος του CdA d’ Empúries είναι κλασσικός φιλόλογος και μιλάει άπταιστα ελληνικά. Η Xon Vilahur είναι βιολόγος και η Rosa Rovira, δασκάλα.

Β.  Ξενάγηση στις εγκαταστάσεις του CdA d’ Empúries

Γ. Εκπαιδευτικό υλικό του CdA

Δ. Συνεργασία για τη μετάφραση ενός ποιήματος που έγραψαν μαθητές από τα καταλανικά στα ελληνικά

E. Επίσκεψη στη L’Escala. Ξενάγηση και φιλοξενία από τους εκπαιδευτικούς του CdA d’ Empuries

Τετάρτη 19-2-2020: Παρακολούθηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων του CdA d’ Empúries

Σύστημα παράκτιων αμμοθινών του Εμπούριες

Κατά μήκος της ακτής και ανάμεσα στον αρχαιολογικό χώρο και την θάλασσα. Πρόκειται για διαχειριστική παρέμβαση που πραγματοποιήθηκε στις αρχές του 20ου αιώνα για την σταθεροποίηση της άμμου. Σήμερα αποτελεί ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον αμμοθινικό οικοσύστημα με χαρακτηριστική βλάστηση.

Α1. Υποδοχή μαθητών, γνωριμία και ενημέρωση για το πρόγραμμα για τις Αμμοθίνες σε μαθητές Ε΄ και Στ’ τάξης Δημοτικού.

Α2. Χωρισμός σε ομάδες και επίσκεψη στο πεδίο

Α3. Μετά την ολοκλήρωση της έρευνας και αναζήτησης στο πεδίο οι μαθητές παρουσιάζουν σε ολομέλεια τα συμπληρωμένα φύλλα εργασίας.

Β1. Πρόγραμμα για την παραλία δίπλα στις αμμοθίνες και για τα κοχύλια σε μαθητές Γ’ και Δ΄ Δημοτικού.

Β.2 Εκπαιδευτικό υλικό

Β3. Παρατήρηση της παραλίας και συλλογή υλικών όπως ξύλα, απορρίμματα και κοχύλια. Ταξινόμηση κοχυλιών.

Πέμπτη 20-2-2020: CdA d’ Empúries

Κατά μήκος της ακτής και ανάμε

Παρακολούθηση του προγράμματος του CdA dEmpúries για την αρχαία ελληνική πόλη του Empuries (Εμπόριον) στον αρχαιολογικό χώρο και στο αρχαιολογικό μουσείο.

Ο αρχαιολογικός χώρος βρίσκεται σχεδόν δίπλα στο CdA d’ Empúries και σε αυτόν οφείλεται και η ονομασία του. Πολλά από τα προγράμματά του σχετίζονται με τον αρχαιολογικό χώρο.

Οι μαθητές από το CdA d’ Empúries με τα πόδια πηγαίνουν στον αρχαιολογικό χώρο. Στην αρχή παρακολουθούν μια σύντομη ταινία που αναφέρεται στην ίδρυση της πόλης Εμπόριον από τους αρχαίους Έλληνες τον 6ο π.Χ αιώνα, την εξέλιξη της πόλης, την ίδρυση από τους λατίνους άλλης πόλης δίπλα στην ελληνική και για τις ανασκαφές που ξεκίνησαν στις αρχές του 20ου αιώνα και έφεραν στο φως τις δύο πόλεις.

Β. 1 Εισαγωγικές δραστηριότητες για τον Αρχαιολογικό χώρο και τους αρχαιοελληνικούς μύθους που σχετίζονται με αυτόν

Β.2 Είσοδος στον αρχαιολογικό χώρο και υλοποίηση δραστηριοτήτων με φύλλα εργασίας και εκπαιδευτικό υλικό.

Σημαντικό εύρημα στον αρχαιολογικό χώρο το Ασκληπιείο με το άγαλμα του Ασκληπιού που το πρωτότυπο φυλάσσεται στο Αρχαιολογικό Μουσείο

Β3. Συνέχιση του προγράμματος μέσα στο Αρχαιολογικό Μουσείο

Γ. Αναμνηστική φωτογραφία με τους συναδέλφους εκπαιδευτικούς από το CdA d’ Empúries

Δ. Αναχώρηση το απόγευμα και μετάβαση οδικώς στη Βαρκελώνη

Παρασκευή 21-02-2020. Παρακολούθηση προγράμματος του CdA de Barcelona.

Α. Συνάντησηκαι γνωριμία με το προσωπικό του CdA de Barcelona Enric Muntané Armengou (Φιλόλογος), Vicent Caballero Reus (Βιολόγος), Robert Heras Melgar (Δάσκαλος, Φυσικής Αγωγής).

Β. Παρακολούθηση του προγράμματος «Μοντερνισμός στην λεωφόρο Passeig de Gracia»

  • Απευθύνεται σε μαθητές γυμνασίου.
  • Το πρόγραμμα στοχεύει να γνωρίσουν οι μαθητές το καλλιτεχνικό ρεύμα του μοντερνισμού και πώς αυτό αποτυπώνεται σε κτήρια που βρίσκονται σε μια χαρακτηριστική λεωφόρο της Βαρκελώνης στη Passeig de Gracia

Περιλάμβανε ενημέρωση των μαθητών για την ιστορία ίδρυσης της πόλης της Βαρκελώνης, για την ανάγκη επέκταση των ορίων της πόλης χρησιμοποιώντας χάρτες διαφόρων περιόδων μέχρι και σήμερα που αφορούσαν τον πολεοδομικό της σχεδιασμό. Στη συνέχεια έγινε ενημέρωση για το καλλιτεχνικό ρεύμα του μοντερνισμού και πως αυτό αποτυπώνεται σε διάφορα κτίρια που βρίσκονται στην κεντρική λεωφόρο της Βαρκελώνης Passeig de Gracia. Τα κτήρια αυτά τα περισσότερα κτίστηκαν στα τέλη του 19ου αιώνα και ανακατασκευάστηκαν στις αρχές του 20ου από διάφορους αρχιτέκτονες με ενσωμάτωση πολλών στοιχείων του μοντερνισμού με κυριότερο εκπρόσωπο τον Antoni Gaudi i Cornet.

Παρατήρηση χαρακτηριστικών κτηρίων του μοντερνισμού όπως: Lleo i Morera House, The Amatler House, Batlo House.

Είσοδος και ξενάγηση στο Mila House – La Pedrera το οποίο ανακατασκευάστηκε από τον αρχιτέκτονα Antoni Gaudi i Cornet. Παρατήρηση αρχιτεκτονικών στοιχείων του μοντερνισμού στο εσωτερικό του κτιρίου αλλά και στην οροφή του

To Casa Batlo ανακατασκευασμένο από τον Antoni Gaudi i Cornet
Εκπαιδευτικός του CdA de Barcelona με τα παιδιά
Αναμνηστική φωτογραφία με τους εκπαιδευτικούς από το CdA de Barcelona

Σάββατο 22-2-2020

Αναχώρηση από Βαρκελώνη και άφιξη στη Θεσσαλονίκη.

Επιμύθιο

Kαταπληκτική εμπειρία!

Yπέροχη δυνατότητα χάρη στο πρόγραμμα Erasmus+!

Η εκπαιδευτικός που συμμετείχε στην κινητικότητα

Νικολέτα Ριφάκη